2008/02/11

Journler – den totala lösningen?

Under mitt resande har jag blivit mer och mer beroende av min dator, vilket trogna läsare av den här bloggen har blivit medvetna om. Samtidigt har jag börjat att samla anteckningar i datorn istället för att ha dem i diverse olika anteckningsböcker. Jag skriver ibland i en bok, men för sedan över dem hit för att ha allt på ett ställe.

Dessvärre har det inte blivit på ett ställe. Jag har t.ex. haft hundra PostIt-lappar i "Kom-ihåg-lappar"-applikationen. Och diverse mejl. Och små snuttar i LaTeX med exempel.

Medan jag skrev om Pdf-toKeynote igår började jag fundera över om inte det fanns en lösning på nätet också för det här problemet. Och jodå. Med en lätt travesti på Södergrans Dagen svalnar kan jag säga att "Jag sökte en exempeldatabas och fann en livsorganiserare". Men jag är sannerligen inte besviken.

Här kommer alltså Mac-kompis nummer tre: Journler. (Brace yourself, S! Om du inte hittat denna förut, så bered dig på en tur in i ljuvligheternas ljuvlighet av färgkodning och taggande.)

Journler är ett program som liknar Apples Mail, men som organiserar alla anteckningar du behöver. Du kan länka till foton, filmer, ljud, webbsidor OCH till dokument på din egen dator med ett klick. Du bestämmer dig för ett (lämpligen) ändligt antal kategorier, som t.ex. Observationer, Hem, Arbete, Exempel och annat som passar just dig. Sedan lägger du till ett oändligt antal taggar, som t.ex. Recept, Objektsskifte, Semester, Lästips, Samtalsanteckningar och annat. Normala människor använder kanske inte Objektsskifte här, men jag är ju den jag är.

Du kan skapa mappar och undermappar, men bäst av allt är att köra med smarta mappar (och undermappar) som automatiskt och mycket tillbakalutat lägger in en genväg till alla inlägg med en viss kategori eller tagg eller vad som helst. Och så finns det färgkodning och Due som visar när en uppgift ska vara klar.

Just nu är det gratis, men det kommer att bli Shareware snart, dvs. man får betala lite för det. Men det kommer jag antagligen att göra, eftersom jag nu, efter ett halvt dygn, är fullständigt fast. Mina dokument och allt sådant är redan i ganska snygg ordning (till skillnad från vissa andra detaljer, som t.ex. mitt hem), men nu kommer mina lösa lappar också att vara det.

Yihaa!

/Maia

PS. Dokumentationen är inte riktigt lika underbar som programmet, men det gör inget för det hela är så Macigt så att det räcker, så man fattar ändå.

2 kommentarer:

Mathilda Blomdahl sa...

Vet du om att jag älskar din blogg? I bland förefaller den totalt obegriplig för mig, men jag hittar alltid något som jag förstår!!
Jag har fått en utmaning som jag skickat till dig, eller jag visste inte hur man gjorde. Du får kolla i min blogg.
Ha en bra dag.

Susanna sa...

OMG ett program som kan organisera mitt liv!!! Nu när jag nästan har slutat helt med papper (efter SKIM har jag nästan helt avslutat mitt pappersberoende), och mitt behov av det underbara plåt-arkivskåpet som jag (äntligen!!!) fick när jag flyttade till Tyskland blir mindre och mindre. Jag funderar på att skaffa en scanner och scanna en artikel om dagen, eller iaf systematiskt ersätta alla papperskopior med pdf-er. Eller är det för mycket?

Jag ska iaf undersöka Journler nogsamt. Jag misstänker att jag kan få min man intresserad av det också - han är om möjligt ännu mer intresserad av organiserande pyssel än vad jag är!!!

Egentligen forskar jag och skriver skuggopposition på en lic, men vad gör man inte när man kan få bli lite mer organiserad..? (Tom säger att jag är manisk, men det vill jag inte riktigt hålla med om... Jag är bara ordentlig!)