2010/03/26

Ritblock på iPhone

Det finns många applikationer till iPhone som faktiskt stimulerar fantasin och gör att jag blir sugen på att jobba med färg och form mer än jag gör idag. En del ritar automatiskt och det senaste jag testat i den här vägen är SketchMee, som tillverkar en teckning av ett foto som du har i din iPhone.
Här är en bild av fönstret i mitt arbetsrum. Det finns en hel del inställningar att göra. Man kan välja mellan krita och penna, färg eller svart-vitt. Det går att ställa in bredd på pennan eller kritan, färgkombination och vilken typ av underlag du vill rita på. Och en hel del mer.

Lite-versionen av applikationen har precis samma funktioner som den riktiga versionen, men det går inte att spara den färdiga teckningen. Detta tycker jag är trevligt, för då får man verkligen möjlighet att testa om applikationen på riktigt innan man köper. Lite som Spotify. Fullversionen kostar överkomliga 22 kronor och då kan man spara bilder i olika upplösningar.

Om man hellre ritar själv finns SketchBook, som innehåller olika pennor, penslar, färger, spruteffekter, genomskinlighet, tryckkänslighet och där du kan zooma in för att måla små, små detaljer. Du kan också arbeta med lager, vilket jag särskilt uppskattar.

Jag inledde förstås med att göra ett öga, sådär som man satt i högstadiet och ritade vänsterögon (om man var högerhänt i alla fall).

Lagerfunktionen är bra om man vill ha en bakgrund till bilden man ritat. Och man kan dessutom importera ett valfritt foto och rita av det. Här är det A som ritat av ett foto av L.
Ha det så trevligt!
/Maia

Inga kommentarer: