2007/03/16

Det kommer till slut att bli tillslut

Ah! att korrigera studenttexter. Det är faktiskt intressant. Idag när jag satt och kollade på en text (av E, en god stilist som skriver mycket bra) fick jag syn på ordet tillslut. När det skulle stå till slut. Jag rättade.

Detta har blivit ett mycket vanligt fel i studenttexter och lite konstigt har jag allt tyckt att det är. Men medan jag skrev kommentaren till E insåg jag att detta faktiskt är ett i raden av felord som smiter igenom Words rättstavningsprogram.

En av de saker som jag nämner för studenter som ska skriva sina första uppsatser eller texter är: Sätt på rättstavningsprogrammet! Och visst är det bra. Visst är det så att rättstavningsprogrammet hjälper oss med stavning. Men det finns en del saker som slipper igenom nätet.

Den första är när man felstavar ett ord och det blir ett annat ord, t.ex. när brunn blir brun. Det säger rättstavningsprogrammet inget om eftersom det bara rättar ord som inte finns i ordlistan. Att adjektivet brun inte kan stå i samma positioner som substantivet brunn bryr sig datorn inte om.

Den andra är när vi särskriver sammansatta ord, t.ex. brun hårig i stället för brunhårig. Här blir det oftast också två helt rättstavade ord av det sammansatta vi ville skriva. Ingen markering av rättstavningen, alltså.

Det tredje problemet är inte så vanligt. Det handlar om felaktigt sammanskrivna ord och nu kommer vi till fenomenet tillslut.

För det mesta är rättstavningsprogram bra på att avslöja felaktiga sammansättningar. Om jag skriver imorgon i mitt mejlprogram (Mail från Apple) får jag ett irriterande rött streck under ordet. Särskriver jag blir det givetvis OK. Och det ordet är vi inte ens överens om att det ska skrivas isär...

Skriver jag däremot: Han kom tillslut får jag ingen hjälp med den felaktiga ihopskrivningen. Och detta beror helt enkelt på att det finns ett verb som heter tillsluta som har en uppmaningsform – rätt sällan använd, men ändå – som heter tillslut.

Jag tror definitivt att våra rättstavningsprogram kommer att påskynda ihopskrivningen av till slut. Eftersom vi inte ser att det är felstavat, så kommer vi inte att reagera på ihopskrivningen och alltså kommer ordbilden tillslut mer och mer att kopplas samman med betydelsen 'till slut' och så ändrar vi vår stavningspraxis.

Bra eller dåligt?

Ja, rättstavningsprogrammen är bra. De hjälper oss att korrigera det som är fel. Och de har faktiskt blivit bättre! Numer är ordet felstavat helt OK i Words rättstavningsprogram. Ordet rättstavat däremot anses fortfarande vara felstavat i Word och vi får förslaget rättstävat. För programmet är minsann så fiffigt att det kan skapa egna sammansättningar av svenska ord...

Och även om rättstavat inte finns med i Nationalencyklopediens ordbok får ordet 11.000 träffar på Google medan rättstävat inte får en enda riktig träff, utan bara en felstavning (Har författaren använt Word?) och en i ett citat som handlar om just detta fenomen i Word.

Men det är inte alltid bra med rättstavningsprogram. Ibland kan de vagga in en i en falsk trygghet. Inga röda streck betyder inte grönt kort för texten. Det betyder alltså inte att det inte finns några stavfel, utan bara att programmet inte kunnat avslöja några.

Så bästa sättet att lära sig stava är fortfarande att läsa, läsa, läsa, läsa.

Ta nu och luta dig tillbaka ett tag!

/Maia

PS. Blommorna är några av alla dem jag fick när jag disputerade. Tulpaner... de åldras så ofta med grace...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att jag hittade din blogg - till slut.

/Erik

Maia sa...

Tänk att jag inte riktigt vet vilken Erik det är...

:-D

/Maia

Anonym sa...

Skriver C-uppsats. Sista rättning ska in imorgon. Nu ändrade vi tillslut till till slut. Tack:)

Maia sa...

Trevligt att kunna vara till hjälp! Lycka till med inlämningen!
/Maia