2007/09/25

Saker man kan äta när man har en vattenkokare

Konstigt nog gillar jag inte tanken på att använda kokplattorna som står så fint och väntar ovanpå mitt minikök. Jag utforskar istället vad man kan göra med en vattenkokare. Vi vet redan att kokande vatten kan hällas över snabbnudlar, men riktigt så lågt måste jag inte sänka mig bara för att jag bor i en studentlya.

Men vanliga nudlar går ju också bra. Lägg i en ätskål. Smula ner en buljongtärning och häll på kokande vatten. Går bra att äta. Men lite tråkigt. Till frukost blir det en given klassiker. Fina ekologiska små havregryn med 1,5 del kokande vatten. Russin kan man också lägga i. Och inte glömma saltet som jag gjorde imorse.

Glöm inte heller att lägga på en liten träskärbräda så att värmen håller sig ett tag medan maten drar och blir klar. Gäller såväl nudlar som gröt som allt annat.

Jag har varit och handlat på väg hem från jobbet och vad kan det vara som ligger i kokande vatten nu fram på kvällen då? Jo, röd korv förstås. Kan ju ätas utan bröd. Eller med, förstås. Men jag har bara grovt rågbröd. Lunchen idag blev en dubbelmacka med ost, salami, gurka och sallad. Gissa om jag blev mätt. (Svar: Det blev jag!) (Lingvistisk fundering: Inte skulle man kunna skriva "Jag blev det"?)

Min hyresvärd var här idag. Jag berättade för honom för ett tag sedan att toalettstolen rann. Efter en del fundering lät han byta ut toastolen och nu var han här för att kolla hur det blev. Jorå, väldans fint. Men det märkliga är att han hela tiden sa: Är du glad för det här nu? Är du glad för lägenheten? Mærkeligt är för övrigt ett ord som jag överanvänder just nu såväl på svenska som på danska.

Kanske beror det på att jag är en utomjording att jag tycker att allt är mærkeligt. Jag lägger in Stings Englishman in New York för att visa lite hur det kan vara.

Ikväll ska jag kolla på House med M. Det går utmärkt att göra saker tillsammans men ändå långt borta.

/Maia



PS. Skam till sägandes har jag faktiskt ätit snabbnudlar. Agnes, Morgan och jag åt mumsiga nudlar den första kvällen här, då de sov här tillsammans med mig. Men det gills inte för det var ju inte ensammat. Ensam-mat.
PPS. Nu gemmer Blogger automatisk dine kladder! Hurra för att språket ändras automatiskt beroende på var man är! Kladder!

Inga kommentarer: