2008/02/05

Bo på hotell

Här är jag nu i Lund. På ett hotell. Det finns vissa trevliga saker med hotellboende, faktiskt. En sak är frukostbuffeer, där man kan välja vad man ska äta. Som ett jättestort uppdukat kylskåpsinnehåll som man inte behöver plocka undan. Och ingen diskmaskin att sätta disken i finns det heller. Bara att lämna allt framme på bordet.

Och så det där med rummet. Att man har ett litet miniliv i sitt rum. Med dusch och tv och allt inom tre stegs avstånd. Kan vara trevligt. Eller hur?

Men nu är det så att jag bor på hotell Ahlström i Lund. Lär vara Lunds äldsta hotell i användning. Se bara på sprickan i väggen. Den renoverar man inte bort...

Här kommer frukosten på en bricka i dörren. Och toalett och dusch är i korridoren. Med antik ledigt-skylt och allt. Och sedan är det den där lilla detaljen med att jag bott i ett rum i natt, bor i ett annat i natten som kommer och i ytterligare ett annat under de två sista nätterna.

Det tar liksom udden av det trevliga lite grand. Men det är billigt. Eller ja... billigare.

Men å andra sidan befann jag mig igår i ett litet rum fyllt med glada språkvetare som är taggade inför argumentworkshopen som börjar idag. Man fick dryck, nötter och chips och en tygpåse med Lunds universitets emblem och snöre att hänga runt halsen med namnskylt på så att alla skulle se vem man var. Är.

Jag är fånigt förtjust i tygpåsar med skojiga saker i. Det måste erkännas, ekorre som jag är. Och jag är ännu mer förtjust i att träffa en hel massa smarta bekanta språkvetare i flera dagar. De första dagarna ska jag dessutom bara luta mig tillbaka och lyssna.

/Maia

8 kommentarer:

Helen sa...

Hotellfrukost..mmmm, det bästa med mitt arbetes personalmöten är att vi går till stadens hotell och äter frukost.....underbsrt.
Maia vad är det du läser egentligen, eller forskar du???
kram
helen

Mathilda Blomdahl sa...

Jag äter hotellfrukost 3 dagar i veckan på jobbet och kan instämma i att det är GOTT!!
Men vilket hemskt rum du bor i, usch vad sunkigt det ser ut. Men du ska ju bara sova där...hoppas att de bytt lakan åt dig i alla fall.
Nu ska jag sätta mig och leta hotell i göteborg. Om jag inte minns fel så finns det väl något som heter Sheraton....;)

Mathilda Blomdahl sa...

Hej igen.
Nu blir jag nästan GALEN!! Hur får jag fram hur många besökare jag haft per dag? Vänner till mig vill kommentera, hur gör dom?
Jag vänder mig till dig eftersom det var du som satte mig vid en dator första gången.....Vilket jag är dig evigt tacksam för!!
Du behöver inte svara NU, utan vänta tills det är lite lugnare för dig. Men vänta inte till semestern bara;=)

Maia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Maia sa...

Smantis, det är inte så sunkigt som det ser ut. Det är f-r-ä-s-c-h-t och superrent, men i det nya rummet jag bor i nu kan man t.ex. inte stänga av värmen och jag som vanligen sover i typ 15 grader gillar inte det.

Svar på Mathildas frågor:

1. I do not know. Finns det en räknare i Blogger så har jag inte hitat den, skickar vidare till experten Gunilla om hon råkar se detta. Men jag ska spana och kolla. Annars kan man sägert lägga in en räknare som den på den här sidan: http://www.startsidan.org/raknare.php

2. Kommentera? Jag t.ex. har ju kommenterat din blogg så varför kompisarna kan inte kompisarna är en gåta. Hur gör de när de försöker?

Och så Helens:

... ja..... forskar gör jag alltså.... Jag forskar om små skillnader i ordföljd mellan svenska och danska. När man undersöker två språk som är så lika blir de små skillnaderna mycket intressanta. Det blir ungefär som när man forskar naturvetenskapligt i ett laboratorium. Då försöker man se till att allt utom det man undersöker hålls konstant. Det är inte ofta man kan göra det med språk, men de skandinaviska språken är väldigt bra för att göra sådana här "mikrokomparativa" studier i. Det är väldigt spännande, faktiskt, även om det inte är helt solklart vilken allmännytta mitt arbete skulle kunna ha :-).
http://maia.andreasson.googlepages.com/objektsskifte
/Maia

Mathilda Blomdahl sa...

Är danska och svenska likt???
Nu har jag missat nåt igen....

Maia sa...

Hahaha! Ja, det låter ju inte så förstås... Men om man t.ex. tittar på i vilken ordning man sätter orden så är det mycket likt.
/Maia

Gunilla sa...

Hotellfrukost:
Jag äter aldrig hotellfrukost:( Fast Bruno kokar gröt på lördag o söndag, så det känns okej ändå. Fast, tänk ett dukat frukostbord med massor att välja mellan...mmmmm.

Danska:
Måste bara berätta att jag var på gyn förra veckan för att ta cytologprov (då jag haft cellförändringar)En dansk läkare skulle jag ha. Gissa om jag var nervös innan, tänk om jag inte förstod vad han sa..?? När läkaren kom ut och skulle ropa upp mig höll jag på att springa därifrån. Han hade lååångt grått hår uppsatt i en tofs, såg ut som han kommit direkt från Christiania o nyss tagit en haschpipa. Gulp. Och dansk till på köpet.
Nu är jag ganska feg av mig, så jag gick snällt med in i undersökningsrummet och tack o lov, han pratade svenska med pyttelite brytning. Egentligen hade jag inte behövt komma dit sa han, för eftersom jag hade två tidigare prov utan anmärkning, så skulle de släppt mig. Jag smet nästan på stört, men då sa han "att eftersom du ändå är här, så tar vi ett nytt prov". Jahapp....
Denna läkaren är den första som tagit ett cytologprov på mig där det inte kändes och så var han så vänlig. Så, summan av kardemumman är att jag inte ska döma människor efter utseendet. Eller härkomsten:)))