2008/06/08

Flip-flops är INTE farliga

Idag kan man läsa i Metro att flip-flops är farliga. De kan skada fötterna och orsaka olyckor.

Jag ska be att få dementera detta omedelbart. Det är ren och skär lögn. Det måste vara något som sprids av fotbeklädnadsfabrikanter och effektivitetskonsulter för att få oss att köpa så kallade "riktiga" skodon och löpa fram i dessa.

Nej, jag har insett – ja, det var faktiskt redan för ett par veckor sedan då jag inköpte mina röda från Indiska – att flip-flops är den ideala sommarskon. Fråga K, för jag invigde henne i hemligheten direkt när vi strosade ner genom skogen tillsammans med våra familjer för att bada härförleden.

Varför är skon så ideal? Jo, du kan inte gå fort i flip-flops. Du kommer automatiskt direkt ner i semesterläge. Långsamt, hasande tar du dig fram. Totalt tillbakalutat. Det går bara att göra sig illa på dem om de felanvänds. T.ex. om du försöker springa, jäkta, hasta, köra bil eller gå snabbt i trappor. Sådant är klart förbjudet med flip-flops.

Och du ska heller inte gå långa sträckor med dem. Till stranden. Tillbaka. Till stranden. Tillbaka. Det är lagom.

/Maia

PS. Det är inte lätt att skriva klart ett föredrag i den här värmen. Men det ska gå.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag trodde inte heller att det gick att springa i flip-floppar, ända tills jag åkte på en resa till Nepal. Bl.a. vandrade vi några dagar i bergen med sherpas! (Och detta att ha folk som bar packningen åt en och fixade all annan marktjänst var verkligen en ambivalent känsla, men det är en annan historia.) Dessa fantastiska människor bar 30-40 kg i korgar på ryggen och SPRANG om oss i backarna, i sina sladdriga badtofflor. En "humbling experience" på många sätt...

Trevlig blogg du har! - Här ska jag titta in ofta!
/blå gåsen

Maia sa...

Otroligt, Bluegoose. De måste ha en annan tåknipar-gen!

Gunilla sa...

Är det så skönt med flipflops, så måste jag skaffa ett par omedelbums. Jag skulle gärna vilja gå sådär skönt sakta.

(är du aldrig på MSN längre?)

Kram

Susanna sa...

Instämmer med föregående talare i fråga om flipflops. Så länge man står ut med skavsåren i början. Jag måste f.ö. tipsa om denna stornyhet som jag fick synpå i ögonvrån alldeles nyss: http://www.hockeyexpressen.se/Nyheter/1.1195972/per-ledin-till-nhl-och-colorado

Nördig och jobbinskränkt som jag är undrade jag förstås hur Ledin har tid med dubbla karriärer på det där viset, och om han ska pendla mellan Örebro och Colorado...