2008/07/30

Ett ägg om dagen håller doktorn borta

En av de vanligaste invändningar som jag får när någon kommenterar att jag äter LCHF är: Så du äter ingen frukt? Då måste du väl ta vitamintillskott? Och det är ingen konstig fråga. Vi får hela tiden reda på att frukt och vitaminer är samma sak. Det blandas smoothies som kallas vitaminbomber. Det sägs att ett äpple om dagen håller doktorn borta. Men jag håller mig till den enda och enkla sanningen att frukt är godis. Och jag... äter inte godis.

För konstigt nog är det inte frukt som är vinnaren i vitaminlotteriet. Om du vill ha en riktigt god vitaminsmoothie ska du nämligen blanda den på t.ex. ägg och lite paprika och spenat. Låter inte så gott i smoothiesammanhang, men det fungerar underbart som vitaminbombsfrukost.

Kostdoktorn är en fena på att bena ut de här sammanhangen och inspirerad av honom presenterar jag här två diagram som visar en jämförelse mellan frukt och ägg (Källa:www.fineli.fi). De blåa ytorna visar mineral- och vitamininnehåll i ägg och de vinröda visar innehållet i motsvarande mängd frukt.

Först tar vi det berömda äpplet:



Och sedan tar vi den något bättre apelsinen:



Och vinnaren är: Ägg. Utom när det gäller c-vitamin och k-vitamin. Och här kommer paprikan och spenaten in. För k-vitamin är dagsbehovet ungefär 1 µg/kilo kroppsvikt (80 µg för män och 65 µg för kvinnor skriver de...)  och för c-vitamin är dagsbehovet normalt 75 mg (Källa: www.vitaminsidan.se).  Och det täcker varken 100 gram apelsin eller 100 gram äpple upp. Men om du gör en äggröra på två ägg och tar 20 gram färsk spenat och lite paprika till som sallad så har du fått i dig en veritabel vitaminkick. Glöm inte att steka i riktigt smör och kanske lägga till lite ost i äggröran. 


Gissa om du får bättre blodsockerstabilitet och håller dig mätt längre på den här frukosten än på samma mängd smoothie vars största ingrediens är... socker och som innehåller betydligt mindre vitaminer.  

Med tillbakalutade hälsningar,
Maia

PS. Ja, men B-vitamin då? Du äter ju inte bröd och spannmål? Kött och fisk äter jag. Och bröd finns inte ens med bland de 100 näringsämnen som innehåller mest B12. Och B1 (tiamin)? Det får jag i kött det också.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Hönsmamma som jag är, så har jag ju mycket ägg. Måste nog säga att det står mig lite upp i halsen. En period i våras åt jag jämt o ständigt ägg. Jag borde ta tag i min matvanor igen och jag vet ju att ägg är suveränt. Kan man inte göra nån rätt där man inte märker av äggen? *funderar*

Maia sa...

Kokospannkaka. Man kör kokosflingor till "mjöl i mixern och gör pannkaka med ägg. Servera med vispad grädde och vinbär. Till skillnad från mjölpannkakor orkar man inte äta mer än kanske två... Fetmätt brir man. Här är ett recept.