2008/09/09

Alien igen

När jag kom hit för ett år sedan kände jag mig som en alien. En "legal alien" som Sting sjunger om i "An Englishman in New York". Trött lade jag in videon här i bloggen. Idag har jag monterat ner min säng och stoppat in den i bilen och det betyder att en viktig del av min alternativa verklighet här i Århus gått förlorad.

En vecka till kommer jag hit – om två veckor – men det blir inte detsamma, för jag har med mig min kaptensstol och min underbara sofaseng i bilen hem på torsdag kväll. Solen lyser in genom den öppna dörren precis som den gjorde för ett år sedan. Jag läser om samma bok som då låg på den blå pläden. Det är bara en skillnad.

Från och med torsdag har jag ingenstans att luta mig tillbaka här. I'm an alien. Igen.

/Maia

PS. En alien på väg hem igen.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Lite sorgligt, men ändå inte. Eller?
Välkommen tillbaka till Sverige:)

Mathilda Blomdahl sa...

Nu har jag börjat läsa en kurs om Henning Mankell. Det är inte omöjligt att jag kontaktar dig för tips. Jag fick jättebra betyg i svenska efter att du tipsat mig :=)

Maia sa...

G! Klart det är nostalgiskt att flytta, men åh vad skönt det ska bli att lämna från sig nycklarna.

M! Kul! En kurs bara om HM. Det tror jag skulle vara kul. Han är intressant. Också språkligt.