2008/09/24

Inkilning och utkilning...

När man slutar på ett jobb ska man bjuda på tårta. Och när man har fått anslag för fyra års forskarassistenttjänst ska man också bjuda på tårta.

Det är bara så. Ibland måste det vara fest. Och då gör jag tårta som också jag kan äta av. I den här tårtan finns det inget mjöl och inget tillsatt socker. Den smakar som en chokladtryffel och man klarar av att äta ungefär en liten flinga av den. Mycket drygt.


Receptet kommer från den här tråden på KiF och jag valde att göra det med mascarponeost och utan tillsats av kakao. Valde är väl kanske att ta i. Mascarpone tog jag för att det är så gott och den jättedyra ekologiska kakaon råkade bli kvar på hyllan.

Men gott blev det! Och receptet är så tillbakalutat att det inte ens behövs en ugn.

/Maia

3 kommentarer:

krummi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
krummi sa...

Den ska jag göra nästa måndag!

(brukar annars baka en fransk chokladkaka som har tyvärr 2,34 dl socker och 1,5 dl vete i ...)

Maia sa...

Ett bra tips är att den gärna kan stå i rumstemperatur nån timme innan den serveras.