2008/11/30

Konsolidering

Det är visst första advent idag. Den 30 november och Anders slaskar traditionsenligt. Igår städade jag – också traditionsenligt – till Absolute Christmas. Det är låtar som Happy Xmas (War is over) med John Lennon och Yoko Ono, Tänd ett ljus med Triad, Juligen med JustD och underbara Driving home for Christmas med Chris Rea.

Vi håller på med någon slags konsolidering här hemma. Så därför åkte M och D till tippen med Ds gamla soffa, som han sovit sönder (!) och en hel massa annat skräp. Massor av skräp. Och därför stannade de på IKEA och köpte tre vita Billy till.

Bokbeståndet växer ju. Det ligger bokhögar överallt. Och nu ska vi äntligen få ut extraporslinet och finglas och sådant ur köket till underskåpen i de nya bokhyllorna. "Ska ni bli som en vanlig familj nu?" undrade L. Vilket faktiskt retade mig lite, får jag skamset erkänna.

Nationalencyklopedins ordbok förklarar ordet konsolidering såhär:

'förstärka genom att förbättra den inre strukturen'

Det är det vi gör just nu. Och det var därför som det dök upp tre nya bokhyllor. Jag vill inte flytta runt saker mer. Jag vill att den inre strukturen ska finnas så att vi har de saker vi behöver och faktiskt hittar dem också. När M och A skulle montera hyllorna använde de en skiftnyckel som hammare. Vi hittade ingen hammare i hela huset. Det är signifikativt.

Idag lutar vi oss tillbaka och beundrar de tomma bokhyllorna.

/Maia

1 kommentar:

krummi sa...

Här ska det julstädas nästa helg. Adventstjärnorna har funnit sin plats och pepparkakorna bakades redan förra veckan.

Jag önskar mig IKEA norr om polcirkeln till jul ...