2008/12/27

Hur böjer man ett hjärta?

Som julkort i år klippte jag ut hjärtan ur tjock vit eller röd filt. Jag knöt i ett fint litet snöre och hängde i en etikett med en julhälsning.

Jag hade mycket glädje av att göra de här... ja vad?

Plötsligt insåg jag att jag, 48 år gammal, inte hade en aning om vad plural bestämd form av hjärtan heter. De två olika kandidaterna var hjärtanen och hjärtana. D uppenbarade sig lämpligt nog i dörröppningen och vi kom fram till ett tveksamt hjärtanen. Eller? Eller?

Nationalencyklopedins ordbok ger inte någon ledtråd:

hjärta

hjärt`a subst. ~t ~n, best. f. genitiv sing. ibl. ~ns el. ~nes
ORDLED: hjärt-at

Hos andra än NEOs författare råder det dock uppenbarligen en viss tveksamhet om böjningsparadigmet för hjärta. På Google kan man hitta massor av hjärtanen, men ännu flera hjärtana.

Och i Wiktionary finner jag hela paradigmet; det är hjärtana som gäller.

Märkligt att det är så ovanligt att säga hjärta i bestämd form plural. Alla dessa vackra vita och röda hjärtana gav mig ju så stor glädje att tillverka.

/Maia


5 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag är otroligt oförskämd som inte tackade för julhjärtana (ja...jag säger hjärtana....) på msn förut. Jag var helt upptagen av att du var online.
TACK iallfall för den otroligt fina julhälsningen. Filthjärtat hänger på vår fruktskål i vardagsrummet, så jag tänker på er varje dag:)

Maia sa...

Jag hoppas att de som har fått hjärtana sparar dem nånstans... Så som jag kunde ta fram en fin tändsticksask med julmotiv som jag fick av en väldigt god vän förra året. Blink, blink, Gunilla! /Maia

Anonym sa...

Kära hjärtanens...det var lurigt.;)
//Virpi

Anonym sa...

Det här inlägget blev jag glad av att läsa :)

(hittade hit när jag sökte lågkh-recept)

Tack!

Maia sa...

Vad roligt, Krista! :-)