2009/02/01

En tredjedel

I dagarna har det gått ett helt år sedan jag åt bröd. Och pasta. Och potatis. Och en massa andra saker. Allt detta har resulterat i att jag blivit av med nästan trettio kilos övervikt. En tredjedel av min vikt. En otrolig hälsovinst. Jag är inte ens sugen. Mätt och nöjd och frisk. Inte illa.

Men det finns förstås saker som är svåra. Inte minst känner man sig ibland som ett UFO i sällskapslivet. Detta kategoriska nej till allt med socker, stärkelse och på senare tid också glutamat och för det mesta också laktos... Jag är så tacksam över att min familj stöttar mig och springer omkring till exempel på Barcelonas gator och letar efter en restaurang där också mamma kan äta av maten. Utan att vi ruinerar oss.

Vad gör du när andra fikar om du inte äter bröd? frågar en del. Ja, om jag är ute på stan så dricker jag oftast en dubbel espresso och är mer än nöjd med det. Om jag är på rätt ställe, med rätt kaffe och rätt barista.

Jag skulle önska att det var okontroversiellt att be att få pålägget utan brödet på ett café. Än så länge finns det inte så många ställen som serverar brie och salamimacka utan bröd, även om Café du Nord på Kungsgatan är villiga att servera det på beställning.

Hemma eller hos familjen dricker jag ibland kaffet med lite vispgrädde i. Men allra oftast dricker jag något som kallas för äggmjölk i kaffet. Såhär ser det ut när det blandas med kaffe till en ovolatte eller ovoccino och serveras med ett klassiskt LCHF-mellanmål, Babybel-ost.


Min variant av äggmjölk består av äggulor från bra ägg från Gödebergs gård i Lindome och – kokosfett.

Mättat fett rakt av alltså. Som tur är har nu till och med GI-gurun Paulun vänt kappan och sällat sig till den nya forskning som visar att det inte är mättat fett per se, utan transfetter som är det farliga. Forskningen som sa att mättat fett skulle vara farligt hade nämligen buntat ihop naturligt mättat fett med raffinerade transfetter, som är den egentliga boven.
Med modern forskning visar det sig nämligen att det naturliga mättade fettet inte är farligt men att det är transfetterna som givit alla hårda fetter dåligt rykte. Vissa mättade fetter (SCT och MCT) har t o m visat sig vara bra både för vikten och hälsan. Det bästa med detta är att transfetterna är lätta att byta ut mot t ex kokosfett eller palmkärnolja eftersom de är både stabila mot härskning och ger livsmedlen en bra konsistens. Dessutom innehåller de SCT och MCT.
Källa: Transfetter – aktuella smådjävlar, Fredrik Paulun.


Ett par äggulor mixas med kokosfett och hett vatten. Sedan häller man på mer hett vatten och mixar ännu mer.


Såhär fint och fluffigt ser det ut när det är klart. Min åsikt är att den håller sig cirka 48 timmar i kylen och efter ungefär 36 timmar brukar den vara slut. På sajten Kolhydrater iFokus finns massor av trådar om äggmjölk och recept på vad man kan smaksätta med. Men vill man snabbt få smaksättningsförslag räcker det att gå till Raringen och hennes matblogginlägg om äggmjölken.

/Maia

PS. Det finns folk som säger: Men du var ju inte tjock. I beg to differ. Trettio kilos övervikt på en person som är 1.58 är mycket farligt, dessutom. Och jag är inte nere på övre BMI-gränsen riktigt än. När jag är det ska jag lägga ut bilder på före och efter.
PPS. Per deciliter blir det cirka 250 kcal, 5 gram protein och 25 gram fett med det recept jag använder. Och tack vare äggulan blir det en liten vitaminbomb också.

3 kommentarer:

Mathilda Blomdahl sa...

Vad fantastiskt duktig du är Maia, men jag är inte förvånad. Jag skulle oxå behöva gå ner 30 kg. Just nu ammar jag ju men sen så....

Frida Viibus Lundgren sa...

O'boy!
Bra jobbat! Har kört stränga Atkins efter mitt tredje barn för att få bort kilona. 12 kg försvann på 3 mån. Nu skall resten väck och varje gång jag kör LHCF noga (min man tycker inte att det är ngt för honom, uppvuxen på vitt bröd med ost och varm choklad...) så mår jag SÅÅÅ bra!
Ville mest gratulera och kommenter kommentaren: "Men du är/var väl inte tjock?!" Nä... Har man andra egenskaper som lyser igenom kanske det inte märks... Känner VERKLIGEN igen mig! Jag är ännu inte heller under BMI 25 men skam den som ger sig och jag förordar långsamt. Har väninnor som tycker jag är dum som "bantar" (i deras ögon, de har liksom inte fattat grejen med kolhydrater...).

Mikkan sa...

Många har ofta åsikter om det där, hasplar gärna ur sig att "du har ju inget att gå ned", kanske av rädsla för att spä på någons eventuella dåliga självförtroende. Om sanningen skall fram, så är vi rätt många som skulle må bra av att gå ned 5-10-15 kg, utan att känna oss sådär fruktansvärt överviktiga. Tänk om det vore lite avdramatiserat, så skulle nog stigmat att vara överviktig generellt kunna få en chans att minska!

Inspirerande f ö att höra om någon som jobbat på så länge, jag är inne på min fjärde vecka och har sällan mått så bra eller varit så stabil i humör, aptit osv! :)