2009/11/26

LCHF: Pepparkaksmuffins

Jag sa att jag skulle vänta till advent, men en del saker måste man pröva ut först. Och här kommer nu min variant på pepparkaksmuffins. Originalreceptet finns här och är utprovat av KiF-medlemmen MonicaHansen. Tack för det, Monica!


I mitt recept är det dubbelt så mycket smör, a-fil istället för philadelphia och dessutom en halv dl pofiber. Muffinsen har sötma från morötterna, men är i övrigt inte sötade alls. Och de innehåller inget mjöl. För den som är glutenallergisk fungerar det säkert att söta med nån halvdeciliter socker. Den som vill använda sötningsmedel kan göra det, men jag undviker det helst.

Pofiber är oerhört lätt och en halv dl vägde ungefär 3 gram, vilket motsvarar cirka 3,5 gram kolhydrater i hela satsen. Klart mindre än sötmandeln står för. Jag hittade produkten i den glutenfria hyllan vid brödavdelningen på Coop.


Jag kan meddela att muffinsarna blev saftiga, men de släppte inte helt snällt från bottnen av formen.

RECEPT
Ingredienser:
100 gram smör (inte margarin)
1 dl filmjölk
2 dl finriven morot (cirka 125 gram)
1/2 dl Pofiber
3 ägg
3 dl mald eller finmixad sötmandel

Kryddor:
1 1/2 msk kanel
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malda kryddnejlikor

Sätt ugnen på 225°.

Smält smöret och ställ det åt sidan för att svalna lite. Vispa äggen i en matberedare och lägg ner mandelmjölet blandat med kryddorna, morotsrivet och pofibern. Mixa. Häll i filmjölk och det smälta fettet.

Fördela smeten i 20 bullformar och grädda muffinsen i 10 minuter.

Topping:
Blanda Philadephiaost med lite ekologisk (osötad) vanilj. Spritsa på.

/Maia

PS. Muffinsarna uppvisade också det yppersta tecknet på saftighet hos kakor, de sa "fff" när man tryckte lätt på dem och lyssnade noga. Det trodde jag aldrig!

1 kommentar:

Monica Hansen sa...

Bra tips med Po-fiber, det ska jag testa nån dag:)

Fin blogg!