2010/01/31

Gadget girl falls asleep

Härom natten hade jag svårt att somna igen. När jag var liten hade jag ett jättebra knep. På med den grå radion och om det var Smokerings med Leif Anderson och hans Hello there, music lovers! så somnade jag snällt. Radion stod antingen på hela natten eller också stängde mamma eller pappa av den när jag somnat, för de gick ju genom Anders och mitt rum till sitt.


När jag var i Danmark hade jag ibland svårt att somna och vaknade ofta mitt i natten och hade svårt att somna om. Det var så mycket konstiga ljud i och utanför huset. Är man van vid att sova i en skog är det märkligt med ljud från svalen och smällen i brevlådan när gratistidningen kommer klockan fyra är definitivt något som inte går obemärkt förbi.

Jag började titta på film på datorn för att ta bort tankarna. Det var You've got mail jag hade och den blev som den där godnattsagan man alltid vill höra när man är liten. Det spelar ingen roll hur många gånger man hört den. Som en snäll Pavlovsk hund somnar man inom ett par sidor.

Så var det för mig. Jag sov oftast innan Meg Ryan och Tom Hanks lämnat sina hem på morgonen den första dagen. Vaknade till för att klicka på stopp ungefär när Hanks var med sin faster och bror på upptåg och sov sedan gott vidare.

Sedan jag fick min iPhone har jag filmen där och kan trigga insomning med en hörlur. Mycket bra på konferensresor och när jag behöver sova på konstiga ställen.

Men härom natten upptäckte jag att iPod-applikationen på min iPhone plötsligt stängde ner efter nån minut. Det visade sig vara ett känt fel med senaste systemuppdateringen. Nu, när jag efter många turer fått styr på telefonen igen inser jag att den verkligen blivit ett viktigt redskap i mitt vardagsliv.

Det handlar inte bara om att jag använder den som biverkningsfritt sömnpiller. Jag har den till en väldig massa andra praktiska saker. Bloggar, kollar vädret, tv-program, busstider. Jag klottrar, twittrar, lägger patiens, fotograferar och antecknar. Lyser vägen till toaletten på natten eller hem genom skogen från busshållplatsen på kvällen. Jag läser och lyssnar på böcker i den.

Det är som det är. Jag är en Gadget Girl. Bara att acceptera.

/Maia

2 kommentarer:

Magnus sa...

Du är bra, Maia!

Maia sa...

Du med, Magnus!