2010/04/14

Plommenad

Plötsligt dök orden vara barn och glad upp i huvudet på mig. S satt på trappan och sa att det var bäst att njuta våren hemma på Hultet. Och precis så är det. Min egen barndoms backar, där jag visste precis var de första gröna stråna kom på våren, är nu sedan mycket länge förvandlade till ordentliga villaträdgårdar. Men Hultet består.


Jag vill gå med dej på plommenad
plocka plommon, vara barn och glad
plommonera, känna all natur
som mitt yrkes frukter kommit ur
Vad är kärnan, vad är sann kultur?
plocka plommon, inte vara sur
plocka plommon, vara barn och glad
jag vill gå med dig på plommenad
Bo Setterlind (1923-1991)

Vad är kärnan? Vad är sann kultur? Är det som Candide säger att vi måste, vi har ett behov av att odla vår trädgård för att vi ska överleva?

Inga plommon ännu – och vi väntar gärna länge på dem och på hösten – men snart borde vi få se löven komma och träden blomma, som på Pisarros målning.

/Maia

Inga kommentarer: