2012/01/27

Fungerar inte på svenska


Ibland funderar jag över vad översättarna av serier gör med alla dessa engelskspråkiga seriestrippar där själva poängen ligger i att man förstår grammatiska termer. Som idag i 9 Chickweed Lane

Gör ett experiment. Gå ut på gatan och kolla hur många som svarar tveklöst "ja" på frågan "Vet du vad ett adverb är?" En av tio skulle jag gissa på. Högst.


Är det så att man i engelskspråkiga länder normalt är bättre på grammatisk terminologi än man är i t.ex. Sverige? Varför är det i så fall på det viset? Är det annorlunda i Danmark och Norge?

/Maia


2 kommentarer:

JL sa...

Åh, bara igår skulle jag förklara vad ett adverb är, för en klasskamrat. :)
Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag trodde det var sånt som alla kunde...

Marit J sa...

Norge er som Sverige på dette som på de fleste andre områder. Nesten ingen kan grammatikk. Norsktimene på skolen er fylt opp av alt mulig annet.