2007/03/07

Fett och protein – minsann!

Jag trodde faktiskt att jag drömde i morse. Jag hörde nyhetsankaret på TV4 Nyheterna (ja, det heter så, med särskrivning) säga:

"Fett och protein, men lite eller inga kolhydrater är det som är bäst för bantare."

Och jag hörde alltså inte fel. Det har kommit en studie som säger att överviktiga som äter enligt Atkinsmetoden går ner mer och inte har sämre blodfetter och annat än andra bantare. En studie som inte går att bortse från eller bortförklara, tydligen, när till och med Stefan Rössner säger att det inte handlar om någon blufforskning.

Men man kan inte ändra kostråden efter varje rapport som dyker upp, menar Rössner och tillägger att det är bra att man inte ändrar kostrekommendationer för lättvindigt (Källa: TV4 Nyheterna, http://www.tv4.se/nyheter/532284.html ). Näh, men man kan ju visa sig lite ödmjuk, kanske...

Studien har publicerats i tidskriften JAMA, som är välrenommerad och abstractet finns här: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/297/9/969 . Jag ska läsa den via universitetsbiblioteket imorgon efter jobbet.

Men som sagt, det känns fortfarande som om jag drömmer lite grand.

Ta nu och luta dig tillbaka ett tag – och ta en stor bit Camembert!

/Maia

Inga kommentarer: