2007/03/06

Avlyssnat och AF och AEA

Det finns ju en sajt som heter Avlyssnat. Där kan man läsa sådant som folk hör främmande människor säga på stan, på spårvagnen eller i en mibiltelefon t.ex. Mycket roligt och en del tror man kanske ändå inte är äkta utan bara påhittat.

I alla fall. När jag skulle växla pengar för att kunna ta en kundvagn på Coop i lördags hörde jag en man bakom mig säga följande till en kompis:

"...och så kom hon ut igen ur provrummet med en klänning och jag sa: "Jaa... den där är ju också snygg..."

Och hon:

D E T...Ä R...S A M M A...K L Ä N N I N G!"

Kanske inte väldens roligaste avlyssning, men ändå.

Jag har äntligen lyckats med att ta mig in på den automatiska stämplingssidan på AEA (Akademikers Eländiga Arbetslöshetskassa – eller var det Erkända?). Först provade jag med Safari. Då låg alla länkarna i en hög till vänster i fönstret. Lite som plockepinn, fast mer spännande för man kunde klicka i högen och se var man hamnade.

En av länkarna som låg där i högen såg ut att heta något i stil med "Prova din webbläsare".

Något sa mig att jag kanske inte ens behövde klicka på den för att prova om Safari fungerade. Så jag gick över till Firefox.

Då kom det upp ett fönster som sa att AEA:s automatiska stämplig fungerar med Explorer (no kidding!) och Netscape. Sedan kom ett ganska syrligt uttalande om att den som ville testa med andra webbläsare inte skulle inbilla sig något. Andra webbläsare kunde fungera men de kunde också inte fungera. Jaså minsann, tänkte jag.

Men Firefox är ju Netscape, så jag körde vidare. Aktiverade Java och testade på och till sist fick jag det att fungera. Ett tips: Gå och ta en kopp kaffe medan Java jobbar – för det är T R Ö G T!

Så var det Arbetsförmedlingens, AF:s hemsida. Där ska man gå in och lägga in meriter och sedan ska man ringa till Kundtjänst (ja, är det inte konstigt...plötsligt kallas vi kunder...) och registrera och sedan ska man ta med handlingar till AF och verifiera. Tre steg alltså. Skriv in, registrera, verifiera.

Första gången jag gick in och skrev in saker gick jag av misstag in på "Mitt CV". Där förde jag in allting i ett webbformulär och gick stolt till AF. Jag hade minsann gjort min läxa jag.

Men nej. Väl där fick jag fylla i exakt samma saker i ett annat – exakt likadant! – webbformulär. Och först efter detta fick jag skriva in mig. Och så fick jag i hemläxa att gå in och komplettera mina meriter hemifrån (och ringa Kundtjänst osv.). Det var detta jag försökte mig på igår.

Konstigt nog så fanns inga meriter inskrivna när jag loggat in på hemsidan. Så jag fyllde tålmodigt i dem för tredje gången. Puh! Och så ringde jag till Kundtjänst och fick tala med en Trevlig Ung Man som hette Patrik eller något liknande. Han sa att det redan funnits meriter sedan tidigare och att jag nu lagt till 13 nya. Jaha. Varför hade jag inte sett de gamla då? Han förstod inte frågan, så jag omformulerade:

–Var kan man gå in och titta på detta på hemsidan? undrade jag.

Patriktypen lotsade mig nu rakt in på "Mitt CV".

–Nej, nej, sa jag. "Mitt CV" är något helt annat!

Och då visar det sig att jag inte alls kan se mina meriter på hemsidan. Om jag gjort fel och vill ändra måste jag göra det live hos arbetsförmedlaren. Jag försökte desperat få Patriktypen att ta bort det gamla, men det kunde han inte. Undrar just om arbetsförmedlaren kan det...

Det finns inget så arbetsskapande som ett riktigt dåligt webbformulär. Tänk bara på alla supporttimmar och alla timmar på arbetsförmedlingen. Och jag förstår ju nu varför de tjatar så om att det är ett heltidsarbete att söka arbete. Dessvärre (eller dessbättre) har jag inte mer än två dagar i veckan på mig till den bisysslan. Så jag hinner inte riktigt med att lägga ner massa tid på att göra saker tre gånger i taffliga program där man inte kan korrigera utan måste skriva om redan inne i programmet.

Nu får nog jag själv ta och luta mig tillbaka ett tag...

/Maia

Inga kommentarer: