2007/03/03

LaTeX

Ja, vad är det med LaTeX då? Missförstå mig inte. Det handlar alltså inte om plastbyxor utan om att jag plötsligt bestämde mig för att överge MS Word och istället skriva en hel massa kod och ladda ner en massa paket och få en massa typsnittsstrul och typsätta hela avhandlingen själv.

Vinsten? Jo att jag kunde göra korsreferenser. Och – som en av redaktörerna sa – det är nu v ä l d i g t många korsreferenser...

Ikväll kan jag i alla fall deklarera att jag har hittat paketet som gör att det blir hängande indrag i tabellrubriker. Jodå, det finns inget roligare en lördagskväll än att ha ena ögat på The Amazing Mrs Pritchard och det andra i Googlefönstret. Letande efter "hanging indent" -bibliography "table captions" latex... Och så hittade jag captions.sty som ordnade upp det hela. Med dokumentation på tyska.

Men jag har ju läst Das Parfum i somras så tyska går bra. Om jag läser det högt alltså. Det var vad jag till sist fick göra också till allas förnöjelse. Eller ja, det var ju Morgan som var den närmast sörjande och han brydde sig kanske inte så mycket. Van förstås.

I alla fall. Varje gång jag hittar det rätta paketet eller lyckas ändra .cls-filen så att det blir lite, lite mera rätt så är det party. Lite som en hobby.

Så ta nu och luta dig lite tillbaka och ha det fint!

/Maia

Inga kommentarer: