2007/07/02

Alla i varsin separat förpackning?

Nu sopsorterar vi. Vi återvinner. Nu väljer vi energisnåla transportalternativ. Nu tänker vi på miljön och på den globala uppvärmningen. Nu börjar äntligen världen bli rättvänd igen kan man säga. Vi inser att vi inte är jordens herrar utan jordens förvaltare. Vi inser att vi inte längre kan spotta i havet utan att det gör skillnad. Vi drar vårt strå till stacken och hoppas att droppen urholkar stenen – gutta cavat lapidem.

Mitt i detta presenterar Göteborgskex mjuka Ballerinamuffins som var och en är "portionsförpackad för den färska känslans skull".

Efter alla resor till Frankrike ser jag mönstret. Hur många gånger har jag inte förundrats över detta enorma resursslöseri och det enorma sopberg det för med sig. Möjligen är det motiverat i ett land där man ofta bär med sig sin lunch till skolan att förpacka kakor i småportioner. Men knappast ens där.

För det första så blir det alltså ännu mer sopor att ta hand om. För det andra blir det ännu lättare att stoppa en liten sockerbomb i fickan.

Om man ändå ska köpa 8 muffins kan det ju räcka med en förpackning. Fast jag kanske har fel. Det kan ju handla om att muffins ändå behöver nån slags tråg att ligga i inuti förpackningen och då kanske separata påsar är lika miljövänligt eller miljöovänligt.

Ibland lurar man ju sig själv. Jag läste i en tidning när jag flög (ja!) till Danmark att det finns undersökningar som visar att flyg med miljöcertifierade flygbolag är ett gott alternativ till de halvtomma tåg som kör omkring idag. Javisst, det var på flyget jag läste det. Men det påminde mig om att man för 20 år sedan trodde att allt brunt olackat papper var "miljövänligt" medan allt blankt papper var förkastligt. Sanningen var ju ibland den motsatta. Ibland var det det blanka pappret som var det bättre.

Så om vi ska sluta spotta i havet gäller det ju att vi vet vad vi gör istället.

Fast minimuffins kan man ju skippa i vilket fall som helst. Det finns ju alternativ som inte innehåller mystiska ingredienser som håller dem mjuka och färskliknande. Man får ju notera att det står "den färska känslan" och det är ju helt tydligt att Göteborgskex har koll på de semantiska nyanserna.

Mer tillbakalutat är förstås att baka sina egna muffins.

/Maia

Inga kommentarer: