2007/10/22

Alltid på väg

Det finns en sång av Ingemar Johansson (Psalm 795) som börjar såhär: Jag är alltid på väg mot en avlägsen destination, bortom det man kallar tid och rum. 

Klockan är strax efter tre på Stenafärjan på söndagseftermiddagen en söndag som kommer efter en vecka som verkar ha varit uttänjd till en evighet. Jag har ägnat massor av tid åt att skriva klart en artikel som borde ha varit klar i måndags. Hårddiskkraschen förra veckan kom ivägen. Och sedan var det promotion i lördags.

---

Här kommer en utvikning: Jag har alltså blivit promoverad till doktor, vilket är någon sorts akademisk övergångsrit där man först tituleras promovendi 'de som skall promoveras' och får ett diplom och en handskakning av en promotor som slussar oss över från icke-doktor till doktor genom att föra oss framför sig över talarstolen. Efter övergången kallas vi promoti 'de som har promoverats'. Det hela försiggick i Svenska Mässans kongresshall med pompa och ståt.

Dessvärre var pompan placerad trettio centimeter bakom mitt huvud så varje gång det skulle pompas av en rejäl fanfar kändes det som om jag fått en smäll i bakhuvudet. Och det var över 20 fanfarer. Men de var duktiga på att blåsa, det var de! Och ståten var inte dålig den heller, förresten. Promotorn från IT-universitetet var gulligast av alla i all sin ståt, lite tonårsslängig och generad över allt latinet och lagerkransen och tafatt i sin kåpa när han skulle promovera sina två doktorer.

---

Det egendomliga är att det verkar vara fler saker som raderats med hårddisken. Alla minnen av att jag bor i Danmark varannan vecka är som bortblåsta. Jag har helt enkelt glömt bort hur man gör! Rutinen, som skulle sitta som en smäck vid det här laget, den är puts väck.

Väl framme i Kantorparken klockan 20.58 står allting kvar där jag lämnade det. Beskedet om lönen har kommit och ligger i högen med skräppost. Jag rotar och plockar en stund och chattar senare lite med M som är hemma, en plats där tidpunkten 22.00 hänger samman med sömn. Så är det inte i Kantorparken.

/Maia

PS. Klockan 17 idag får vi se om den tillbakalutade hemligheten är på riktigt.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag är trög. Är du doktor nu?? Eller på väg att bli doktor?

Maia sa...

Jep. Jag är filosofie doktor. När man ska skriva det på engelska blir det "DrPhil" [!] men man ska inte dra några andra slutsatser av det, haha.

Jag doktorerade den 10 februari och nu så har jag gått igenom den mystiska övergångsriten tillsammans med de andra 170 typ som doktorerat 06/07.

/m

Gunilla sa...

Hänger inte med i svängarna. Men NU är jag med:))))