2007/10/25

Datorår

Jag har en liten hypotes när det gäller datorer. Man börjar ju tänka lite konstigt när ens dator beter sig illa. Det hela gäller datorår. Rätta mig om jag har fel!

När det gäller hundar så vet vi att de inte lever lika länge som människor. Så vi har lagt oss till med uttrycket ett hundår. För varje år som går för en människa motsvarar det sju år i hundens liv. Det kan förstås vara lite olika beroende på ras, men give or take sju år.

Jag vill hävda att detsamma gäller datorer. Fast här är det en annan ratio som gäller. Min dator t.ex. som är fyra år gammal, är 80 datorår. Det är ju ingen ålder, men om man är 80 blir man ganska trött om man ska pendla mellan Danmark och Sverige och åka till USA och ha sig. Jag lämnar ju inte heller min dator på hotellrummet när jag är utomlands utan går omkring med den i väskan.

Min dator har haft ett ganska tufft liv, alltså. Den går med fram och tillbaka varje dag oavsett om jag är i Sverige eller Danmark. Jag tror att den snart säger att den vill pensionera sig. Bara stå hemma och gå ut på Internet ibland och spela lite Solitaire. Kolla när bussen går och visa bilder.

En lite mer tillbakalutad tillvaro än idag.

/Maia

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag tycker defintivt att din dator behöver pensionera sig, med tanke på det liv den levt. Jag blir matt o svettig av bara tanken.

Min bärbara, begagnade dator här hemma, börjar sega sig. Jag ska ta den till min pappa så får vi se om den repar sig. Vet inte hur gammal den är, den är nog inte 80 datorår. Skulle gissa på 120. Men min dator har levt ett lugnt liv på landet, så det är kanske därför den överlevt.

Kanske dags för en ny laptop?

Susanna sa...

Ja. Så är det. Min, som är 1,5 och därmed ungefär lika gammal som jag, börjar få lite problem med att hantera ljus (den blinkar till ibland på ett sätt som gör mig rätt nervös), precis som jag (som får migränanfall från varmare trakter styrda av en herre med horn och bockfot när det flimrar ljus i närheten av mitt vänstra öga). Den har med andra ord samma ca-30-års-problem som jag själv. Mycket logiskt.

Kanske borde jag inte identifiera mig så mycket med min dator..? Min pojkvän menar att vi har en osund bindning, min dator och jag, och att han har anledning att vara svartsjuk när jag talar om dess och mina eskapader som det "vi" har gjort och eftersom han absolut är en han (datorn) så triggar det ytterligare kommentarer...