2007/10/16

Det är den 15:e augusti

Är det någon mer än jag som tycker att tiden går lite för fort? Igår svarade jag att det var den femtonde augusti när M frågade om datumet. 

Det har varit en varm höst. Mina dagar i Århus har varit mer än lovligt vackra, nästan som att det där som AG skrev till mig (om att ha regnstället med) inte skulle stämma på det stora hela. Det har varit soligt och milt men morgnarna har blivit mörka. Och kvällarna.

Och tiden rusar. När jag är borta varannan vecka känns det som att tiden blir halverad. Som att jag bara har halva tiden "på mig" för allt. Trots att jag fortfarande jobbar jämt.

M och jag diskuterade med hans kollega D om ifall man inte skulle fundera på att göra nåt annat. Öppna ett B&B eller ett vandrarhem. D och hans fru A hade också pratat om det. Men, som han sa, vi skulle troligen se till att göra vilket jobb som helst till ett övertidsarbete, så frågan är om det skulle hjälpa.

Oavsett vilket så är jag nu ute efter tillbakalutade böcker. Inte deckare, tack, utan gammal god må-bra-litteratur. Jag har halkat in på ytterligare en dansk, ny bok Drager over Kabul av Morten Hesseldahl och den får jag läsa klart, men sedan blir det Alexander McCall-Smith ett tag.

Klart tillbakalutat. Punkt.

/Maia

5 kommentarer:

Gunilla sa...

Vad menas med Drager over Kabul? Försöker mig på en gissning? Drar igenom Kabul. Eller....Drager är en person som är över Kabul. Eller nåt annat mysko. Funderar om denna bok finns på svenska? Att läsa om Kabul låter intressant, men inte på danska.
(har en liiiten utmaning åt dig bl a i min blogg. Bara om du vill)

Maia sa...

Ett tips för den som vill ha det lättare med danskan är att danskt G = svenskt K, danskt D = svenskt T och att danskt -er i slutet på ord blir svenskt -ar. Lite språkpyssel.

Jag har bestämt att jag inte får gå till din blogg förrän jag har skrivit färdigt en artikel. Jag är alldeles strax klar (hoppas jag) så jag ska snart kolla.

Maia
PS. Jag har ett bättre förslag än Draget over Kabul, nämligen Undantaget av Christian Jungersen. Den finns översatt. Läskig.

Gunilla sa...

Aha...okej, då får jag kolla efter den. Undantaget alltså.

Gunilla sa...

Nu har jag ställt mig i kö för Undantaget. Fyra före i kön, hoppas de läser fort:)

Maia sa...

Å, du är den första av mina vänner som läser den. Det ska bli kul att diskutera sedan! /Maia