2007/10/11

Tips från coachen

Några korta saker bara:

  1. Inte utan min dator. Bli inte för fäst vid din dator. Lita på mig. Bli inte det. Min Mac hackade till i förrgår, när jag var nästan klar med en granskning av en artikel som jag höll på med. Den hostade, knäppte, harklade sig och låste sig. Totalt.

    Det är ett hårddiskfel och jag kan likna det vid att den är i koma, för jag får kontakt med den ibland (bland annat kunde jag mirakulöst göra en säkerhetskopia av de senaste dagarnas arbete igår morse) men oftast öppnar den inte ens ögonen. Det egendomliga är att jag märker att jag har en lite för tät relation med den här lilla apparaten. Så snart jag kommer hem blir det hårddisktransplantation.

  2. Ny ordlek med NE. Jag kollar ofta engelska ord i Nationalencyklopediens ordbok, som är helt fantastisk. Men när man blir riktigt trött kan man också roa sig med att klicka på några av de ord som ordboken föreslår som alternativ: "Kan du ha menat...". Från det ord man söker efter, för mig var det ursprungligen, kan man ta sig till ledig.

    Hur? Jo, via Kan du ha menat...urban legend till Kan du ha menat... underlydande till Kan du ha menat... underbarn till underbelly till undoubtedly till nobelium till benlöja (!) till blöja till burger till purjolök till pergola till peg leg till piglet till löptid till ledig.

    Man brukar ju säga att det är en nackdel med elektroniska uppslagsverk att man inte ser allt annat som står i dem, bara uppslagsordet. I beg to differ!

  3. Bakverk. Nu är det officiellt: Jeg er bare vild med tunesiske kaffebrød! Här i kantinen råkade jag första dagen förse mig med en bakpulverbulle med choklad- och mandelmassefyllning. Låter inte så fantastiskt, men jag har googlat fram receptet och måste pröva detta hemma.

Utan min dator är livet dessvärre inte alls tillbakalutat, men jag ser fram emot helgen mer än någonsin.

/Maia

Inga kommentarer: