2007/12/27

We Wii

Julen har varit ganska TV-lös. Julafton innehåller ju alltid ett moment med Kalle Anka förstås, men för övrigt. Nästan ingen TV. På juldagen packades nämligen familjens julspel upp och då blockerades TV:n. Ett Nitendo Wii. A uttryckte något i stil med att hon aldrig trott att något liknande skulle komma inom väggarna i det här huset.

Nåja.

Det här är inte ett Nitendo vilket som helst utan ett TV-spel där man använder handkontrollerna som tennisrack, boxhandskar, golfklubbor, baseballrack och bowlingklot (dock utan att släppa den...). Spelet var monterat och installerat och utfunderat klockan 11 ungefär. Då dåsade jag till i soffan. Klockan tre när jag kvicknade till spelades det fortfarande. (Ja, ja, ja, vi var uppe till tre natten till julafton. Bland annat för att vi inte hittade ett presentkort på iTunes Music Store som systersonen skulle ha. Och så vaknade vi ju klockan sex när A stod med en handkontroll till Wii-spelet i dörren: "Vad. Är. Det. Här!?" Så jag hade all rätt att slumra till på soffan dagen efter.)

Det som väckte mig var den första spelrelaterade skadan. Fadern hade haft lite för litet avstånd till dottern när han skulle smälla iväg en baseball. Båda var lika uppskakade av det hela, men det var inte så illa som det verkade och hon hämtade sig snabbt. Snabbare än han gjorde faktiskt.

Jag minns att vi faktiskt åt mat en stund.

Wii-spelet avslutades inte förrän klockan 20. Då hade D och C också varit hemma ett tag och kört en stund. Men mest var det M och A som spelade. A fick hämta vattenflaskan medan hon körde boxning med handkontroller i båda händerna. M lade ett par vedträn framför henne så att hon inte skulle smäcka till TV-skärmen.

Igår efter middagen var det M och P som spelade golf. (L satt och vred på sitt ansikte och skapade en tvilling i PhotoBooth, så det var verkligen gadget time på Hultet.) Men det var fantastiskt roligt att se P och M spela. De vred och vände på banan, beräknade och gjorde testslag. Jag minns när M och jag hade jättekul med ett enkelt golfspel på en av våra första Macar, men det här är roligare. Och mer fysiskt.

För rörligt är det allt. Jag har upptäckt att jag är bättre på tennis med vänster hand och att det går lika bra med vänster som höger hand i bowling.

Det kanske inte är helt tillbakalutat, men det är...vansinnigt kul. Så är det bara. Jag är fast, har flera egna Mii och kan tänka mig att slå lite vänsterhandstennis innan jag somnar.

/Maia

1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen i wii-träsket! Jag lyckades få rejäl träningsvärk av tennisen när vi skaffade vårt i våras. Och boxningen är beroendeframkallande när man är lite sur.