2008/01/24

Nyliga pressklipp

Idag blir det ett ganska spilttrat inlägg. Lite smågodis. I Danmark kommer det ett stort antal reklamaviser i brevinkastet och i Göteborg finns G-P. Här kommer alltså några pressklipp med tillbakalutade funderingar.

Förra veckans G-P: Bomb var sexleksak. Ja... hm... hellre det än tvärtom, eller hur?

– Det är sällan det man misstänker vara en bomb verkligen är en bomb, säger Göteborgspolisens presstalesman Jan Strannegård. Men det är ännu mer sällan de innehåller sexleksaker.


Och nu kommer några klipp från Nyhedsavisen (den tryckta upplagan):

Forældre skal lære at være stille. Det är alltså inte barnen utan föräldrarna som i första hand ska se till att det finns lugn och ro och att barnen vänjer sig vid stillhet. Vi ska lære at dyrke (='syssla med') stilhed og roen. For stilhed smitter. Bra sagt. Det kunde man sitta i stillhet och ro och brodera på en väggbonad.

Nyhedsavisen vill också att männen ska ge igen i gräl med sina kvinnor. De menar att kvinnor kommer med en hel lista med fel och att männen är helt oförberedda. Samla på er en egen lista, killar, skriver tidningen: Skyd igen med en liste over kvindernes mange fejl og løs konflikten.

Tidningen består förstås också med en lista med fel som de menar att kvinnor ofta gör – lige til at klippe ud (!). Här är ett par almindelige fejl hos kvinder som psykoterapeuten Martin Østergaard består med:

1. Du (kvinnan, alltså) går til angreb i stedet for at fortælle at du er ked af det ('är ledsen').

För mig är detta snarare typiskt manligt. Kvinnor gör väl oftare tvärtom, gråter i stället för att bli arga...

2. Du undlader at forføre mig seksuelt.
('Du låter bli att förföra mig sexuellt.')

Dags för att införa bombhot som det i G-P i den danska vardagen, kanske?

3. Du glemmer at rose og anerkende ('bekräfta') mig.

Återigen inte ett typiskt kvinnligt fel. Detta är mer ett allmänmänskligt fel. Vi glömmer att den vi lever samman med också behöver veta att han/hon är fantastisk. Fortfarande. Men ändå. Den klassiska sketchen visar ju en man – och inte en kvinna – som säger: "Hon vet att jag älskar henne; det sa jag ju när jag friade."

Svenska Metro presenterar en annan dansk nyhet. Silikonbröst har visat sig vara ett problem i krematorierna. Precis som ägg i skal gör i mikrovågsugnar, exploderar de när "kroppen går till 'sista resan'". Och krematorieugnarna blir, som mikron, täckt med innehållet. Usch.

Till sist, Nyhedsavisen igen: Prins Henrik er for tyk – frygter for sit helbred. Så prinsgemålen, dronningens make, har alltså ätit för mycket av den goda danska maten och fruktar nu att hans hälsa ska ta skada. Smart som han är så gör han något åt saken. Men vad? Ja det kan man undra.

Går han med i viktväktarna? Nej. Skaffar han en dietist? Nix. Han åker ner till Italien och söker hjälp hos en fransk hälsoguru. Her får han serveret diætmad, nyder en lang række behandlinger og spiller bridge med sine danske venner, som i solidaritet med prinsen er taget ned på opholdet.

Så kan jag också tänka mig att lösa situationen. Jag åker med alla mina kompisar till ett eller annat slott i de italienska alperna och blir serverad lämplig mat och får behandlingar, medan jag nemt taber mig som det så vackert heter på danska.

Nu måste jag istället rusa till jobbet. Inte lika tillbakalutat, eller hur?

/Maia

5 kommentarer:

Mathilda Blomdahl sa...

Hej Maia!
Jag följer gärna med till alperna, det behövs!!
Tänkte precis äta en bit chokladtårta men jag tar en grov macka i stället. Tårtan finns ju kvar i morgon;)
Kram

Gunilla sa...

Jag anmäler mig som frivillig. Om jag slipper åka skidor. Jag sätter mig framför en brasa med en kopp te o en bok istället.

Jag ska inte skaffa silikonboobisar, det är ett som är säkert. Vad händer om man går in en bastu t ex??

Maia sa...

Jag tror att det blir en trevlig grupp som åker till slottet. Hoppas prins Henrik betalar för oss också...
/m

Susanna sa...

Det var den behagligaste lösningen jag har hört på länge... Jag följer gärna med, men jag är dålig på bridge...

Gunilla sa...

En LO på 40 minuter - jo det var en utmaning mellan mig och myamia. Det är för att man (jag ex) ska träna sig på att inte sitta o häcka o klaga o oja sig över att man inte vet hur man ska få till sin LO. Du vet...åhhhh...det här blir inte braaaa o huuuur ska jag göööööra. Ska jag ta den här eller den hääääär. Det är bara att köra på o så blir det nog bra ändå. Fast...jag föredrar lite längre tid än 40 minuter. :)