2008/02/01

Om ordets ursprung

Jag tycker att det är väldigt bra att det har kommit ett neturalt ord för tjejers könsorgan. Snippa tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Det kan förstås diskuteras, men ett väldigt smart ord är det och det fungerar från dagis och uppåt. Klart avdramatiserat är det också. Ta det i bruk! tycker jag.

Något jag inte visste var att det finns ett isländskt ord, snípur, som definitivt låter mycket likt snippa och som betyder 'klitoris' (nu kommer säkert en massa tokar få sökträffar på det här inlägget). Jag fann ordet i en isländsk kollegas blogg som jag översatte för att lära mig lite isländska.

Jag försök att googla lite snabbt på ordet snippa för att få fram var det ska komma ifrån, men finner inget samband. Själv har jag tidigare gissat på att det handlade om ljudlikhet med snopp, men kanske är det inte så.

Saken ska ha diskuterats i Språkvård 4/2005, enligt Corren.se, men de ska inte ha relaterat till isländskan. Är det en slump som liknar en tanke? Ett gammalt nordiskt ord? Är det någon som vet?

/Maia

PS. Tillbakalutad? Jag? Ja, kanske om jag går ut och har stormen Tuva i ryggen. Då kan det förstås vara bra att luta något lite.

5 kommentarer:

krummi sa...

Det er säkert det samma, men
jag vet dessvärre inte vart det kommer ifrån.

Förresten är 'klitoris' inte den enda betydningen av snípur, det kan faktiskt också betyda 'snopp', fast det är inte så vanligt.

Hälsningar från Tromsø!
/gunnar hrafn

Maia sa...

Aha! Det innebär ju att det skulle kunna vara snopp som kommer från isländskan.
/maia

Mathilda Blomdahl sa...

Det här var intressant......;)

Gunilla sa...

Gapskrattar!!!! Snipur, det ska jag anamma. Det här med galningar o googlingar. Jag hade nån som sökt på porr o hittat till min blogg. Jag blev förskräckt och var tvungen o kolla vad jag skrivit egentligen. (snacka om noll koll) Det var nåt inlägg jag hade om porr för kvinnor. Och en massa bilder på män som diskar, städar osv. Så, det var inte så farligt. (pustar ut)
Virka ett laptopfodral tycker jag låter väldigt tufft och Maia-igt. Du startar kanske en ny trend med det??
Vi kanske skulle ha en pysselträff Maia, fram i vår. Då kan vi sitta o inspirera varann o gagga lite o fika.
Kram o ha en skön helg
/
Gunilla i ett för ovanlighetens skull snöigt Uddevalla

Susanna sa...

Karin Milles från SU har ju rotat i detta - hon har säkert skrivit språkvårdsartikeln du nämner, jag hinner inte kika just nu, men mejla henne och fråga helt enkelt?

http://www.nordiska.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=2099

Jag kollade upp Harn, förresten, apropå de nedre regionerna. Herrejösses, en sån artikel :) Jag klurade ut det så gått jag kunde. Men jag undrar om jag inte har missförstått...

Men snipur är ett jättebra ord!!!