2008/03/08

Dricker du ur glaset på hotellrummet?

M ställde denna fråga til mig imorse. "Nja," svarade jag. "Nej, det gör jag nog inte så ofta." "Bra det," sa han och skickade den här videon. (http://link.brightcove.com/services/link/bcpid1329217643/bctid1329232712)



Gömda kameror i hotellrum visar hur hotellpersonal tar de smutsiga glasen och:

  • Hotell 1: sprutar glasputs i dem – "do not drink" står det på flaskan – och torkar sedan av dem, eller
  • Hotell 2: sköljer ur dem med varmt vatten och torkar ur dem med gästens smutsiga handduk. Städerskan bär samma gula plasthandskar som då hon sekunderna tidigare gjorde rent toaletten.


Och detta är inte sunkhotell. Det är stora fina Holiday Inn och Sheraton Suite det handlar om. Båda hotellen i just den här videon bedyrar att de diskar glasen i diskmaskin varje dag. Men efter det ena hotellet sett videon byts glasen ut mot engångsförpackade plastmuggar. Det andra hotellet säger bara "ingen kommentar".

Ibland skulle man vilja vara reporter på Kalla fakta...

Luta dig tillbaka och bestäm dig för att du aldrig kommer att dricka ur ett glas i ett hotellrum igen.

/Maia

5 kommentarer:

Mathilda Blomdahl sa...

Huvva....Jag sitter just nu och ska boka hotell i Göteborg.

Maia sa...

Ja, det låter sm om du ska ta med ett glas. Var ska du bo? Inne i stan?

Gunilla sa...

Ryyyys. Ska tänka på det nästa gång jag sover på hotell.

Mathilda Blomdahl sa...

Vi ska bo på Quality hotell på hisingen. Jag har nära till IKEA då.....

Maia sa...

Inte nära mitt IKEA då...

Jag är just nu på hotell i Oslo. Funderar på att göra en recension. Här skulle jag aldrig dricka i ett glas, kan jag säga. Men här finns plastmuggar i skyddsplast. Men inget kallt vatten! (Man kan inte få allt...)