2008/04/30

Fru Gårman som Barbie i sann feministisk anda?

Dagens i-landsproblem är att Vägverket i sann pseudofeministisk anda har beslutat att göra en skylt till övergångsställena med en kvinna på. Ganska nyss diskuterades att ett gäng kvinnliga soldater gått till EU-domstolen och begärt att man skulle skära av snoppen på Lejonet i riksvapnet och jag måste säga att jag tycker att vi börjar fokusera på lite fel saker här.

Riksvapnet, ja. Ursäkta min lite drastiska formulering ovan, men det är just kastrering det handlar om. Riksvapnet visar ett hanlejon som står upp och en miniscule snoppstump sticker ut på därför lämpligt ställe. Den är troligen mindre än Poseidons, och då vet ni vad jag menar. Nu är det ju så att det inte bara är snoppen som är ett tecken på att ett lejon är en hanne. Det finns ju den där härliga stora manen också. Men konstigt nog har ingen feminist begärt att riksvapnet ska visa ett lejon utan man. Det ska bara visa ett manligt lejon utan snopp. Egendomlig modellbild.

Och Herr Gårman-skylten då? Jo, den ska alternera med en "Fru Gårman"-skylt. Man har helt glömt att Herr Gårman är en ordlek med meningen "Här går man" och dessutom presenterar man ett förslag som gör att jag tror att det är första april och inte första maj som är i antågande. Damen i fråga ser ut som en veritabel femtiotals-Barbie, med getingmidja och hårsvall och svajande kjol och hela kitet. Mycket egendomlig modellbild av en kvinna.

Hur ska man ställa sig till detta? Ska man luta sig tillbaka och skratta sitt allra största skratt, eller ska man krypa ihop i fosterställning och stöna?

/Maia

1 kommentar:

Gunilla sa...

Skrattar.....Jag tror jag kryper ihop i fosterställning o garvar lite jag.