2008/07/10

Myndigheterna talar

Det trevliga kynnet hos Australiens befolkning är ju väl känt. När L och jag var ute på vår sightseeingdag i staden ramlade vi över detta anslag.

Alla eventuella parkvakter av Hemultyp har antagligen stampande med sina breda fötter flytt landet. Här behöver inte Snusmumriken riva ner och göra stora brasor av skyltarna. “Gå på gräset! Krama träden! Ha picknick! Tala med fåglarna!”

Det är rätta takter det. Så ska en rejäl skylt se ut i en park, tycker jag.

När det gäller rökning är våra kära aussies också ganska explicita. På cigarrettpaketen fins det nämligen inte bara en stor fet varningstext som på de svenska. Nej, en stor fet bild på fimptår angripna av kallbrand ska det vara på paketen.

Avskräckande? Jag vet inte. Men man lägger nog inte gärna paketet på bordet.

Jag lutar mig tillbaka i soffan och funderar lite. Undrar om det skulle fungera med en sådan här skylt och en sådan här varningstext i Sverige. Skylten kanske. Hela allemansregeln är ju egentligen en parkskylt till vår svenska natur... Men otäcka bilder på cigarrettpaketen? Skulle inte gränsen gå där? Det känns så, även om jag inte förstår varför.

/Maia

Inga kommentarer: