2008/08/06

Och när flipfloparna läggs undan...

När sommaren är slut och flipfloparna läggs undan, framför allt för att man slutat gå i skön sand och på mjuka skogsvägar, då är det dags att börja tänka på fötter, knän och hållning. Mankan ju inte hasa sig genom livet.

En smärtande häl gjorde att jag började fundera på det som kallas MBT-skor. Bara namnet Masai Barefoot Technology är en motsättning. Och jag, som aldrig föll för jordskorna på sin tid, har smålett åt denna svindyra och smålöjliga uppfinning.

Men så var det hälen, då. Och att man kan få bättre hållning. Och jag hade redan fått testa skorna hemma hos E för nån vecka sedan och visste att det skulle kunna fungera. Efter att ha gått två dagar till jobbet här i Århus höll min häl på att göra mig fullkomligt vansinnig. Så istället för att åka hem igår promenerade jag (ajjj!) ner till byn och gick in på Århus MBT-shop.



Och där var det rea. Och ett par sandaler i stl. 36 stod och väntade på mig. Inga större storlekar och bara ett par 36:or. För 600 DKK. Under halva priset, vilket säger en hel del om den normala prisnivån. Det var inte mycket att tjafsa om. De skulle inte vara kvar dagen därpå. Och förresten skulle det bli buss till och från jobbet om jag inte gjorde något. Och det kostar också pengar.

Nu har jag gått min första sträcka med skorna och till min stora glädje tog det inte längre tid till jobbet än med vanliga skor. Det är verkligen en annorlunda gångteknik och jag tänkte mycket på hur jag satte ner fötterna och hur min hållning var. Man ska liksom gå som om man bar något på huvudet. Det kändes i vaderna, eftersom det är de som jobbar mest. Och jag fick kanske ett litet skavsår på vänster häl. Men det gör inte ont i hälen.

Inga tillbakalutade skor precis. Kroppen får jobba. Men jag tror det blir bra.

/Maia

8 kommentarer:

Gunilla sa...

Dom ser ruskigt obekväma ut, därför är de nog jättenyttiga för kroppen:)

Maia sa...

Jo, det märks att man går med dem... Jag kom t.ex. på mig med att sitta rakt upp på stolen och arbeta på förmiddagen idag. Rak i ryggen, alltså. Mystiskt. Kan vara för att jag når ner till golvet med dessa balla skor...

Gunilla sa...

Ja du är ju yttepytteliten, så det kan behövas ett par högre skor för att nå ner till golvet;)

Kackas Skitsnack sa...

Vet du när du fick problem med hälarna? Jag börjar fundera på om man kan koppla ihop det med LCHF...

Maia sa...

Nej, jag har fått ont i hälarna i samband med övervikt. Och övervikten var ju inte kopplad till LCHF, utan snarare tvärtom.

Jag är en person som alltid sätter ner hälarna hårt när jag går och har troligen tunnat ut trampdynan under hälen. I samband med att jag motionerar mer blir det större påfrestningar.

Jag vet inte hur kosten skulle kunna leda till detta tillstånd. ;-)

Anonym sa...

MBT-skon är rund och blir därför lätt obalanserad och det jämförs med om du gått i naturen tex kuperad terräng(ej asfalt)då du får jobba med fler muskler än om du går i vanliga skor och på hårt underlag. Skon är otroligt skön och för mig en räddning då jag provat ett flertal inlägg och skor men dessa MBT-skor är helt outstanding!
Grattis till ett bra köp hoppas du kommer gilla dem!

Anonym sa...

Hur har det gått med skorna?

Maia sa...

Herta, det har gått utmärkt. Jag har två par, båda köpta på rea, och använder dem nästan jämt. Hälsporren är under kontroll.
/Maia