2009/10/09

Okej, okej... – Okej?

Jag ska boka två biljetter på SJs webbplats. Sagt och gjort. Klickar. Fixar. Väljer. Skriver in kontonummer och födelsedatum. Och klickar på betala. Vit skärm.

Då kommer man till frågan: Har jag betalat eller inte? Jag letar rätt på telefonnumret till SJ på hemsidan. Det finns bara ett nummer. Och när jag ringer det finns det inget val som handlar om problem med webbplatsen. Efter att ha slagit numret fyra gånger väljer jag till sist: Köp en biljett. Där är det 44 stycken före mig i kön. Mörker.


Efter en stund tänker jag att jag ska sätta på högtalartelefonen. Normalt sätt brukar den funktionen slå på sig själv när jag av misstag trycker på en knapp på min nya fina IP-telefon här på jobbet. Men nu fungerar plötsligt den knappen på ett helt annat sätt. Jag utnyttjar då tiden till att söka rätt på information om hur man sätter på telefonens högtalare på nätet. Men icke. Okej, okej. Jag väntar.

Och väntar. Och så till sist får jag tala med en säljare och nej då, det finns ingen beställning. Jag passar på att fråga vart jag borde ha ringt. Jo, till SJ Internetsupport. Var finns det telefonnumret på webbplatsen då? Det vet hon inte. Men jag blir i alla fall kopplad dit och får reda på att det ska gå med Safari 4.0, men att Firefox är bättre.

Okej, okej. Jag gör om hela proceduren med Firefox. Då blir det ett oväntat fel. Och sedan går det snett en gång till. Till sist är jag mäkta trött på att skriva in Göteborg C och Lund C en gång till. Och så till sist fungerar det. Jag får betala och får en bekräftelse.

Då var det bara incheckningen kvar. Jag återvänder till sj.se och knappar in beställningsnumret. Och mobilnumret. Kommer in och bestämmer mig för att inte checka in just nu.

Efter en stunds funderande ändrar jag mig och försöker checka in på nytt. På Firefox, givetvis. Då går det inte, för "Beställningen är upptagen av GAABCMKZFQA". Jorå s'ru.

Efter flera försök testar jag med Safari. Samma svar. Då går jag in till IL som har en PC. När jag väl hittar incheckningen på webbplatsen så kommer jag in och ser att jag av misstag har bokat fram- och återresa på samma dag. När man gör om bokningen så många gånger missar man ibland att SJ som default lägger in återresan samma dag. Dumma, dumma, dumma.

Jag försöker ringa kundtjänst igen. Efter tio minuter är det min tur. Då kopplas jag bort. Nu sitter jag här och väntar igen. Min plats i kön är 16. Jag har lagt luren bredvid mig och satt upp volymen i luren till max. Detta har tagit timmar.

- - -

Silverkanten var Erik på kundtjänst som utan prut ordnade upp alltihop. Ta-daa, bara.

/Maia

Inga kommentarer: