2010/01/26

Solrosrutor

Ibland längtar jag väldigt mycket efter något att lägga under osten och skinkan och det goda smöret. I julas började jag experimentera med rårivna morötter i en smet med choklad. Det receptet får nog utvecklas innan det blir till trevliga LCHF-muffins, men helgens försök med brödliknande solrosrutor blev lyckat.


Hur gör man då? Ja, någon gång får jag skriva ner receptet, men det handlar om kanske fem dl finriven morot (två riktigt stora) och tre, fyra ägg. Sedan hade jag i nån halv eller tre kvarts dl pofiber, en tsk salt, kanske två dl kokosflingor. Om jag haft hasselnötter hade jag tagit det, men nu blev det lite lagom med solrosfrön istället.

[Redigering: Jag hade också en hel massa olivolja och en del linfrön i. Vilket jag glömde skriva. Olivoljan gav en för tydlig smak, så jag rekommenderar smör istället. Kanske 50-100 gram. För bröd kanske man ska ta det mindre.

Sedan bör man sprida ut det i en stor ugnspanna istället för en liten långpanna. Då blir det tunnare, men mer lagom till smörgås. Man blir mätt, kan jag f.ö. meddela.]

Jag tror det var allt. en halvlös smet blev det. Ner i liten långpanna. Jag tryckte ner ännu mer frön ovanpå. Tjugo minuter i 200° ugn.

Gott. Lite ost skulle kunna vara bra för att få det att hålla samman ännu bättre.

/Maia

PS. Man kan ställa formen i snön om man vill att brödet ska svalna. Eller om man vill fotografera det.

3 kommentarer:

Lotte sa...

Låter som ett spännande LCHF-bröd. Det måste jag prova när jag kommer igång ordentligt igen.

Gunilla sa...

Det där ska jag testa. Efter 3 veckor utan smörgås, så börjar längta lite efter något brödaktigt. Har bakat Oopsies, men de ger inte riktigt det tuggmotståndet jag vill ha. Det där som känns som bröd.

Maia sa...

Jag glömde säga att jag hade massa olivolja och en del linfrön i också. Jag lägger till det nu. Olivolja var ingen hit. Smält smör är bättre.