2010/03/29

Lunch i det gröna

Gent liknar Aarhus på något vis. Det tyckte jag redan igår kväll när jag kom sent till stationen med tåg och såg det höga klockrornet på byggnaden. I Aarhus är det förstås Rådhusets torn som är högt och upplyst, men det spelar mindre roll.

Men det är något annat också. De låga husen kring universitetet påminner om delar av centrala Aarhus. Och så har de ett universitetsbibliotek i ett höghus, ett slags torn det med.

Men andra hus här känns nästan östeuropeiska. Ibland undrar jag varför det inte finns så fula hus i våra stadskärnor i Sverige. Eller är jag hemmablind? Finns de riktigt fula husen från fyrtio- och femtiotalet, fast jag går förbi dem?

Vi har förstås eternitplattor. Det ska vi inte glömma.

Här stod jag i alla fall och åt min lunch idag medan jag väntade på GR. Huser till vänster är biblioteket. Det till höger är Rozier 44, där jag var för att undervisa.


/Maia
- using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer: