2010/03/29

Solregn

Det är intressant att resa, utan tvekan. Inte minst när man kommer till ett helt nytt land, som jag gör nu. Under alla de resor vi har gjort till Frankrike har vi ofta rest igenom Belgien, och en gång har vi besökt Bryssel, men jag har aldrig egentligen varit här, bott här ett par dagar.

Det slog mig att jag är i Flandern och det namnet betyder egentligen en enda sak för mig: Aldrig mera krig. År 1977 var jag med min familj och tittade på Tältprojektet - Vi äro tusenden. Det riktiga Tältprojektet, inte någon sentida travesti.

Där sjöngs sången Aldrig mera krig och den har suttit kvar i maggropen sedan dess. Jag kan hälsa från en skyttegrav i Flandern.


Väderprognosen för Gent idag och resten av veckan är solregn.


/Maia

PS. På eftermiddagen får jag veta att ett terrordåd i Moskvas tunnelbana dödat minst 38 människor. Aldrig mera krig.

Inga kommentarer: