2010/03/11

She's learning grammar

A har omprov i engelska. Hon går i femman och har normalt alla rätt på allting och läser James and the Giant Peach i original och andra böcker som bredvidläsning, så jag blev lite förvånad. Dels blev jag förvånad över att hon haft ett prov, vilket jag inte visste om, dels över att hon inte klarade det.

Det visade sig då att det var ett prov i grammatik vilket ju var lite typiskt (bagarens barn går hungriga och doktorns fru dör ung och allt det där), och vi försökte komma på det klara med vad som hade hänt. Och det var ganska intressant.

Ord för ord
När jag gick i femman, sexan så var det inga problem att koppla begreppet nutid till presensformen av verbet. Vi direktöversatte oftast ord för ord från svenskan trots att detta inte alls ledde till att resultatet blev idiomatisk engelska. Jag bakar en kaka blev för oss självklart I bake a cake. Men det var redan där som det rörde till sig för A.


För om jag vill uttrycka något jag gör just nu så är det inte helt idiomatiskt med presensformen. Så när jag sa: "Det är något du gör just nu" så sa hon direkt: "Aha. Ungefär såhär: I'm singing eller I'm reading a book." Vilket ju är helt korrekt.

Trigga rätt form
Så jag fick ändra pedagogik och säga att hon fick tänka sig ett Every day, I... före presens. Och det visade sig att detta verkligen triggade presensformen för A Every day, I bake a cake. Hon kan engelska så bra att hon intuitivt vet vilken verbform som används för vanor eller repetitiva aktiviteter i nutid.

Och när vi istället inleder med Right now, I... så triggas pågåendeform Right now, I'm baking a cake.

Hon kan alltså för mycket engelska för att förstå vad läraren vill ha.

Ny pedagogik önskas
Vi behöver alltså andra sätt att lära ut detta i mellanstadiet. Det går inte längre att säga "presens uttrycker nutid" för då blir de förvirrade (och får omprov). Snarare måste vi direkt säga att det finns flera sätt att uttrycka något som händer just nu, om det är något som pågår eller håller på så används pågående form och om det är något som brukar ske eller är en vana så används enkel form.

/Maia

PS. Sen vill jag gärna ha en särskild belöning för att jag inte dissade termen imperfekt och sa att hon hellre skulle kalla det preteritum.

1 kommentar:

Magnus sa...

Skönt att det inte bara är jag som varit ovetande om barns prov i skolan. Fast dottern brukade larma flera dagar innan och skulle ha hjälp med instuderingen. Sonen, däremot, ständigt okontaktbar om händelser i skolan;-) Nu skall söka in på ett college som har en terminsavgift på 70000 kr. Jojo, han har valt fel föräldrar! Kram