2010/04/16

Självhushållning

I början när M och jag var gifta fanns det en bok som biblioteket sällan hade på sin hylla, för den fanns hos oss. Vi lånade om den och lånade om den. Nu finns den i en ny utgåva, men den handlar om samma sak: Självhushållning (länken går till Amazon.com). Hur man odlar mat för sin familj och använder växelbruk för att få jorden att inte bli utarmad.

Idag undrar jag om vi trettio år senare har gått varvet runt. Jag hörde i bilen en tjej tala på radio om stadsträdgårdar och fastnade direkt. Jag hör kollegan J tala om upphöjda odlingsbäddar och vill springa till brädgården. Boken – den nya utgåvan – finns hos Nallennodarna efter det att A, MM och jag var i London. Just idag kan vi inte ta flyget dit. Vi lever i ett sårbart samhälle.

Kanske dags att fundera lite på vilka vitaminer vi kan odla själva.

/m

Inga kommentarer: