2011/02/02

Alla ska med

Det sägs att det finns olika typer av ledare. En del pekar och säger: "Häng med nu!" och drar iväg i förväg uppför berget. Andra föser hela gruppen före sig och släpar dem som inte vill eller orkar med.

Jag önskar ibland att jag var lite mer som den första typen. Bara lite mer.

Det var länge sedan jag hade eget ansvar för en kurs. Men nu står jag där igen och känner det där ansvaret att alla ska med. Jag slår fullkomligt knut på mig själv när någon säger att den är förvirrad och inte fattar och säger: Varför är det ett sådant glapp mellan grund- och fortsättningsnivå?

Och så måste jag påminna mig: Det är inte mitt ansvar om studenterna glömt det de lärde sig förra terminen och inte har lust att repetera det de behöver. Jag ska inte lära dem det de redan förväntas kunna, bara peka på var de kan hitta informationen. De ska faktiskt kunna klara tentan genom att läsa kurslitteraturen.
Ett äpple till fröken? Knappast.
Jag måste sluta curla dem.

/Maia

Inga kommentarer: