2012/12/08

Den 8 december 2012: Önskningar

Lördagar i december löper stor risk att bli julklappsinhandlardagar. Lördagar på stan, med lista och fotriktiga skor. Och uthållighet och påhittighet som ledord.

Har du själv skrivit önskelista? En sådan där härlig önskelista med siffor, där de första sakerna får större bokstäver och där de senare får lite mindre, och där du till sist, efter viss tvekan och för säkerhets skull, skriver några saker som du egentligen inte önskar dig, men vet att du troligen kommer att få.


Och så kanske du skriver på baksidan av listan, med osynligt bläck (som bara syns när någon håller listan mot sitt varma hjärta) om dina drömmar? Dina önskedrömmar. För på längtan kan ju det hela bero.
Vad ger du mig i julklapp i år, min vän?
- Lite drömmar, drömmar i det blå.
Men nånting blir det ändå som jag får, min vän?
- Allt du vill ska du hjärteligen få

Kanske ger du mej av drömmar en ring, min vän?
- Kanske ger jag dej av drömmar en ring.
Fastän drömmar är väl faktiskt ingenting, min vän?
- Nej, drömmar är ju nästan ingenting.

Vad ska man då egentligen tro, min vän?
- Drömmar kan man leva på och tro:
Ur oro kan det skimra och gro, min vän,
på längtan kan det hela bero.
/Nils Ferlin

/Maia

Image: FreeDigitalPhotos.net

Detta blogginlägg publicerades första gången den 6 december 2008.

Inga kommentarer: