2007/11/24

Papperslöst? Ja, tack!

Det är många som inte gillar att läsa på skärmen och som istället skriver ut alla artiklar och liknande som de vill läsa. Men tillhör du den lilla skara som samlar artiklar i din dator och läser dem på skärmen, och om du dessutom är lycklig Mac-användare, så kommer här ett utmärkt tips som hjälper dig att göra anteckningar och markeringar på ett smidigt sätt.

Jag reser mellan Göteborg och Århus under det här året, så det har blivit mer och mer viktigt för mig att kunna läsa pdf-er, stryka under, göra överstrykningar med färgpenna och skriva kommentarer, direkt på skärmen. Risken att en papperskopia som jag håller på att läsa, eller behöver referera till ligger kvar på skrivbordet på andra sidan Kattegatt är överhängande.

Går det att anteckna i en pdf:fil?
Det flesta av artiklarna är pdf:er och det borde inte gå att anteckna i dem. Pdf-formatet är ju som bekant att likna vid en bild av texten och det är bara särskilda program som klarar att redigera i denna filtyp. Ett exempel på program som kan göra ändringar i pdf-filer är Adobe Professional, som är mycket dyrt att få licens till och som dessutom är lite för handlingskraftigt för den som bara vill läsa göra markeringar.

Har du en Mac? Då är svaret Skim!
För Mac-användare finns ett utmärkt alternativ som dessutom är gratis. Jag är så glad över att ha hittat det att jag bara måste dela med mig. Programmet heter Skim och kan hämtas hem på:

http://skim-app.sourceforge.net/index.html

Skim är ett litet program som öppnar pdf:er nästan lika snabbt som Förhandsvisning och som har ett trevligt Mac:igt utseende, vilket innebär att du lätt känner igen dig. Du kan göra överstrykningar i vilken färg du vill, lägga till kommentarer, nycklar, frågor och en hel del andra texttyper, alla med sina egna symboler. Du kan söka bland det du strykt under eller bland dina kommentarer, eller – förstås – i texten. Och mycket mer.

Detta är ett smart hjälpmedel för den som vill dra ner på mängden papper.

Gör texten större
Ett annat bra tips för den som vill läsa på skärmen är: Glöm inte att det går att göra texten större. Då blir det – åtminstone för mig – mer lättläst.

I Förhandsvisning gör man det i Innehåll. Välj först Kontinuerlig som visningsalternativ och sedan Ändra storlek automatiskt. Dra sedan ut fönstret till fullskärmsläge. I Skim: Menyn PDF > PDF display > Continuous och sedan i samma meny Automatically resize. (Allt detta kan också göras med ctrl + musklick på texten.)

Ett tillbakalutat tips från Mac-coachen
/Maia

2 kommentarer:

Susanna sa...

Det är så himla bra med tips från dig, Maia! Det här ska jag testa genast!

Anonym sa...

Ett så oerhört gott mos! Tack för det.

Jag ska banne mig försöka få ordning på alla länktips till mac-språkprogram jag lovat. Aviserar detta vid publicering...