2008/02/10

Är du lat, kör LaTeX och gillar KeyNote?

Tidigare har jag presenterat programmet Skim som gör att du kan göra överstrykningar och anteckningar i dina pdf-filer, utan att betala skjortan. Och på ett macigt sätt.

Nu kommer nästa maciga program. Jag bara älskar det. Det är Melissa O'Neills Pdf-to-Keynote.

Jag satt där i Lund. Som vanligt fanns det saker att göra i föredraget in i sista sekund. Stödpappret fungerade förstås, men det var det där med att få till själva föredraget på engelska. Jag skäms inte för att erkänna det: Jag behöver ett manus. Inte ett manus med skriftspråklig och högtravande engelska, utan ett med talbar engelska, så att jag inte glömmer att göra övergångarna på rätt ställe. Det ska ju vara tydligt.

Så på grund av detta älskar jag Keynote. I detta vackra och smarta program finns nämligen möjlighet att visa själva presentationen på väggen, medan du själv tittar på ditt manus på skärmen (och en klocka som visar hur mycket tid du har kvar och två små bilder som visar nuvarande och nästa bild).

Men så är det ju det där med att tala om svenska på engelska... Jag måste alltså glossa exemplen ord för ord med den engelska översättningen:

Och då är det LaTeX som gäller. (Tänk inte fel nu, tjejer... inte latex, utan LaTeX...) För jag är ju så vansinnigt lat. (LAT-ex! Hahahaha! Rullar mig på golvet och skrattar. Är jag göteborgare eller är jag?) Jag orkar alltså inte sitta och klicka och dona så att rätt översättning hamnar under rätt ord i Word eller Keynote för den delen. Och sedan ska man ju i alla fall till sist skriva nån artikel med exemplet och då vill jag inte behöva sitta och jobba med det två gånger. Och LaTeX producerar – i mitt fall – pdf-filer.

Så jag googlade på pdf + Keynote och fick genast upp Pdf-to-Keynote, som är ett litet program som man öppnar sin pdf-fil i och sedan sparar den till Keynote (eller – ljuvligheters ljuvlighet – till Omnigraffle som är ett slankt ritprogram som passar mig perfekt). Och överföringen var klar i ett nafs.

Och så kunde jag dagen därpå stå och hålla mitt föredrag och (1) klicka mig fram med min lilla Apple Remote Control (som kom med nya macen och som fungerar med Keynote), (2) ha mina anteckningar framför mig och (3) se hur lång tid jag hade kvar att tala.

Det är denna typ av tillbakalutade lösningar som tilltalar mig.

/Maia

(Apropå Skim talade förstås PC-kollegan I om för mig på tåget till Lund att det finns ett annat alternativ än att använda Skim, nämligen att tala om för jobbet att man faktiskt behöver Acrobat Professional och låta dem betala. Ja, det är ett alternativ om man verkligen vill ändra i pdf-filen. Men jag behöver ett program att ha på min personliga dator, eftersom jobbet inte består mig med en bärbar. Och så gillar jag Macigheten hos Skim och även det där att det bara är i Skim som anteckningarna syns.)

3 kommentarer:

Mathilda Blomdahl sa...

Min bästa tillbakalutade lösning är en tub med balsam och mousse i ett ;=)
Du är på en något högre nivå än mig i alla fall.......
Ha en trevlig helg!!

Maia sa...

Jag blandade schampoo och balsam själv innan jag åkte till Lund. Men Balsam + Mousse låter bra, hur fungerar det?

Jag har förresten såhär på söndagseftermiddagen hittat ett till Macprogram, som kanske, jag säger kanske, är lösningen på alla mina lösa lappar på datorn och överallt. Jag önskar att jag kunde ladda ner ett stöd och torka av på diskbänkenprogram också.

Det är ju drömmen: Lösningen till download utan att man behöver städa...

Hur är det med nageln i ögat? Bättre hoppas jag...

/m

Mathilda Blomdahl sa...

Nageln i ögat sitter kvar känns det som........Min lösning heter San Sebastian och finns hos frissan. Svindyr men mycket dryg, har haft min i 6 månader nu.
Lösningen på städproblemet måste ju vara en städerska:)
Tänk den som hade råd med det......
Nu ska jag leta efter en stjärna på nätet som jag ska måla på Charlies säng.
Ha en bra dag
Hälsningar från ett soldränkt Härjedalen